top of page

Koiran kanssa campervanilla Euroopan läpi Espanjaan

Päivitetty: 29. helmik.

Millaista oli matkata Koiran kanssa campervanilla Euroopan läpi Espanjaan marraskuussa?

Campervan DIY

Campervanilla Euroopan läpi koiran kanssa Espanjaan - matkaan ennen talvirenkaiden vaihtoa

Matkamme starttasi 2. marraskuuta Helsingin Kalliosta ja ajoimme Vuosaaren satamaan, mistä lähdimme noin 30 tuntia kestävälle laivamatkalle Finnlinesin laivalla kohti Saksan Travemündea. Satamassa tekemässämme lähtöselvityksessä saimme paperille printatut ohjeet koiran kanssa matkustamisesta ja auton tuulilasiin merkinnän mukana olevasta lemmikistä. Matkaa varten olimme varanneet lemmikkihytin, mikä maksoi tähän aikaan vuodesta yhdelle henkilölle, koiralle ja pienelle pakettiautolle vähän reilut 400 euroa. Kesäkuukausina sama matka voi kustantaa lähes 1000 euroa! Koska matka oli tarkoitus tehdä vanhalla, ilmastoimattomalla campervanilla, oli tämä syksyinen vuodenaika koiran kanssa matkustamiselle suotuisa. Onneksi lumi ja jää ei ollut vielä ehtinyt saapua Helsinkiin, joten vältyttiin ennen matkaa talvirengasrumbalta. Useissa Euroopan maissa on kiellettyä ajaa nastarenkailla, eikä kaksien renkaiden kuljettaminen tämän kokoisessa pakussa ollut vaihtoehto.

Dog on the ferry

Koiran (7kg, 11,5v) kanssa ulkoilu laivalla jäi aika vähäiseksi, koska marraskuinen Itämeren viima laivan kannella meni omasta ja koiran talvivaatetuksesta huolimatta nopeasti luihin ja ytimiin. Koirien vessana toimi pieni hiekkalaatikko lemmikkikannella. Finnlinesin laivoilla koirat ovat sallittuja ainoastaan yhdellä kannella, eivät julkisilla paikoilla laivan sisätiloissa. Oma koirani on onneksi tottunut kulkemaan mukanani vähän joka paikkaan, joten pystyin hyvillä mielin jättämään sen välillä hyttiin nukkumaan, kun lähdin viihdyttämään itseäni laivan kuntosalilla, jacuzzissa ja saunassa.

Travemündesta kohti Liechtensteiniä ja Sveitsiä

Nukuimme laivalla yhden yön ja saavuimme Travemündeen joskus kymmenen aikaan seuraavana iltana. Lähdettiin ajamaan kohti etelää ja napattiin Hannoveristä kyytiin matkaseuraa. Syksy oli saapunut myös Saksaan, ja ensimmäinen yö nukuttiin kaatosateen rummuttaessa pakun kattoa. Saksan läpi ajaminen autobaanoja pitkin oli aika helppoa - autobaanojen käyttö on ilmaista ja ne ovat hyvässä kunnossa, ainostaan pimeän tunneilla ajaminen lukemattomien vilkkuvien tietyövalojen välkkeessä oli vähän raskasta. Yksi yö bunkattiin tuttujen luona, missä asui myös heidän kissansa. Oma koirani ei ole kovin tottunut elämään kissojen kanssa, mutta yllättävän hyvin tulivat toimeen ja mahtuivat jopa samalle sohvalle! Muutaman pysähdyksen jälkeen pakattiin vähän lisää tavaraa kyytiin Etelä-Saksassa ja jatkettiin matkaa Liechtensteinin läpi Sveitsiin. Liechtensteiniin ja Sveitsiin voi matkustaa lemmikin kanssa yhtä vapaasti kuin EU-maiden sisällä. Ennen Sveitsin rajan ylitystä auton tuulilasiin piti ostaa tarra (n. 40€), mikä oikeuttaa käyttämään Sveitsin moottoriteitä. Tarran sai ostettua huoltoasemalta Saksan puolelta, eikä erillisiä tiemaksuja tämän lisäksi ollut. Roadtrip tuntui kunnolla alkaneen vasta Etelä-Saksassa, kun maisemissa alkoi siintää Alpit metsien ja peltojen sijaan. Puhelimen EU-data ei ollut voimassa Liechtensteinissa ja Sveitsissä, joten jatkettiin matkaa yhden yön pysähdyksen jälkeen. No ei nyt ihan tästä syystä, mobiilidata ei tosiaan ollut käytössä samaan tapaan kuin EU-maissa, mutta syy matkan jatkumiselle oli ennemminkin se, että meillä ei ollut edelleenkään lippuja seuraavalle lauttamatkalle ja haluttiin päästä Etelä-Espanjaan mielummin ennemmin kuin myöhemmin, jos jouduttaisiin odottelemaan laivaan pääsyä.

Tarvitsetko apua matkan suunnitteluun lemmikkisi kanssa?
Olemme yhden klikkauksen päässä!

Reippaasti Ranskan läpi ja vihdoin lauttalippu yhdelle henkilölle

Sveitsistä ylitettiin raja Ranskaan ja melkein heti rajanylityksen jälkeen saavuttiin äärettömän kauniiseen ranskalaiseen kaupunkiin, Annecyyn, minne olin halunnut matkustaa jo monta kertaa aikaisemmin. Ajettiin Ranskan läpi aika reippaasti, ja parkkeerattiin ainoaksi yöksi iltamyöhällä jonnekin Välimeren rannalle, kun ei jaksettu enää ajaa. Aamulla oli aika yllätys herätä täysin erilaiseen ilmastoon kuin mistä oltiin edellisenä päivänä valoisan aikaan lähdetty - syksyisiltä Alpeilta melko tuuliselle Välimerelle, mutta lämpötila siellä oli kuitenkin lähes 20 astetta. Rannan kyltit kertoivat selvästi, että koirat eivät ole tervetulleita rannalle kesäkuukausina, mutta tähän aikaan vuodesta sesongin ulkopuolella koirat saivat juosta rannalla vapaasti. Viimeinkin pieni vihjaus etelässä odottavasta "kesästä", kun kerättiin maailman kauneimpia simpukoita rannalta samalla kun koirat leikkivät keskenään! Ranskassa ajaessa ei tarvitse ostaa erillistä tarraa moottoriteitä varten, mutta matkan varrella olevat tietullit tulevat nopeasti kalliiksi. Moottoritiet olisi ollut mahdollista välttää tällä osuudella lähestulkoon samaa, mutta hitaampaa reittiä ajamalla, mutta usein nämä pienemmät tiet kulkevat kylien läpi ja matkanteko on hidasta. Toisaalta - jos meidän lopulliseen määränpäähän ei olisi ollut vielä niin paljon matkaa, olisin mielelläni ajanut pikkuteitä ja kolunnut kaikki ihanat kylät läpi matkan varrella!

Espanjan rannikkoa pitkin kohti Huelvaa

Yhden Ranskassa vietetyn yön jälkeen jatkettiin matkaa Marseillen ohi, pian oltiin myös Espanjan rajan yli ja sattumalta reittimme kulki vaihtoyliopistoni ohi Barcelonassa. Liikenneruuhka oli juuri niin paha, kuin Barcelonan ajoilta muistan. Näillä main onnistuttiin vihdoin varaamaan yksi matkalippu istumapaikalla ja autopaikka Etelä-Espanjan Huelvasta lähtevälle Fred Olsenin lautalle, hintaa autolle ja yhdelle henkilölle tuli noin 400 €. Kaikki lauttaliput oli myyty loppuun jo kuukausi sitten, jolloin oltiin yritetty ensimmäistä kertaa ostaa niitä. Muutaman puhelun ja sähköpostin jälkeen saatiin lisättyä koira lemmikkien häkkipaikoille, mutta tiesin, etten tulisi koiraani sinne laittamaan. Lukemani lemmikinomistajien kokemukset häkkipaikoista kuulostivat niin kammottavilta, että jo valmiiksi häkkikammoinen koirani olisi varmaan kuollut stressiin pitkän lauttamatkan aikana. Jatkettiin matkaa Barcelonan ohi pitkin rannikkoa kohti Valenciaa ja pysähdyttiin muutamassa pienessä kylässä, jotka olivat nyt käytännössä autioita - hotellit toisensa perään olivat tyhjänä tähän aikaan vuodesta, joten saatiin nauttia tyhjistä rannoista ja viedä koira mukanamme minne vaan! Lomasesongin aikaan meininki on varmasti aivan toinen.

Etelä-Espanja

Valenciasta suunnattiin keskimaan läpi kohti Sevillaa, mistä ei ollut enää kuin kivenheitto Huelvaan. Lautan oli tarkoitus lähteä puoliltaöin Huelvasta kohti Las Palmasia Gran Canarialle, ja mulla ei ollut vielä laivalle lippua. Päätettiin kuitenkin vielä yrittää lipun ostoa satamasta, jos viimehetken peruutuspaikkoja olisi tullut. Varasuunnitelma oli, että mikäli en saa lippua, lähden koiran kanssa takaisin Sevillaan ja lennän sieltä perässä seuraavana päivänä.

Apua matkan suunnitteluun? Täytä tiedot kaavakkeeseen ja saat vastauksen kysymyksiinne 24h kuluessa!

Laivalla Atlantin yli kohti Kanariaa

Tultiin iltamyöhällä Huelvan satamaan ja ensin meille myytiin ei oota. Kuitenkin hetken kuluttua jostain ilmestyi vapaana oleva hytti, joskin melko suolaiseen hintaan (reilu 400€ yhdelle). En kuitenkaan epäröinyt lipun ostoa tässä vaiheessa, koska a) oli miltei keskiyö ja b) meillä oli alunperin vain yksi matkalippu istumapaikalla (kuva alla), minun vaihtoehtona oli palata Sevillaan julkisia käyttäen ja maksaa hotelliyö sekä lennot, ja nyt voitaisiin kaikki päästä hyttiin vaakatasossa nukkumaan. Lauttamatkaa oli edessä kuitenkin kahden yön yli. Lopulta useiden tuntien odottelun jälkeen pääsimme laivaan ja salakuljetimme koiran hyttiin (joka ei siis ollut lemmikkihytti), koska en missään nimessä halunnut jättää sitä yksin häkkiin yöksi. Pienen ja hiljaisen koiran kanssa tämä meni aika huomaamattomasti, kukaan ei kysellyt mitään, vaikka koira oli mukanamme kantokassissa sisään kirjautuessamme. Kävin tutkimassa häkkipaikkoja matkan aikana, eivätkä ne lopulta vaikuttaneet niin pahalta kuin olin ennakkoon lukenut. Lisäksi myös pelkillä istumapaikoilla matkustavat henkilöt pystyivät pitämään koiriaan vieressään tietyllä alueella yön yli, eikä niitä tarvinnut lukita häkkeihin, kuten olin aikaisemmin lukenut. Meistä matkalaisista koira oli ensimmäinen, joka alkoi oksentaa laivan keinutuksesta, mutta se onneksi helpotti matkapahoinvointilääkkeellä. Se ei koskaan ole voinut pahoin autossa, mutta laivan keinutus Atlantilla marraskuussa tekee itse kustakin hieman pahoinvoivan. Kahden yön ja lähes 40 tunnin seilailun jälkeen saavuttiin Las Palmasiin jonkin verran aikataulusta jäljestä, mutta JES, me oltiin melkein perillä! Lautasta poistuessamme tullimies kysyi, että onko meillä jotain tullattavaa. Ei ollut, mutta ilmoitin, että meillä on koira kyydissä. Tämä oli koko reissun ainoa hetki, kun joku näennäisesti tarkasti koiran lemmikkieläinpassin. Tullimiestä ei juuri tosin kiinnostanut lukea passiin kirjoitettuja tietoja, joten jatkettiin matkaa satamasta hyvinkin pikaisesti. Mietittiin, että vieläkö tämän parin viikon taipaleen jälkeen jäätäisiin kämppäilemään Gran Canarialle, mutta hetken ympäriinsä ajeltuamme Fuerteventuran vetovoima koitti liian suureksi ja päädyimme ottamaan vielä iltalautan Las Palmasista Fuerteventuran eteläpäähän Morro Jableen samana iltana.

Rokotukset kuntoon ennen Suomesta lähtöä

Koiralla oli lähtiessä voimassaolevat penikkatauti-, tarttuva maksatulehdus-, parvovirus-, kennelyskä-, leptospira- ja rabiesrokotukset. Leptospirarokotteen aloitussarjan koira on saanut jo aikaisemmin edeltävien reissujen takia, joten se sai ennen lähtöä vielä tehosterokotteen (Leptospira-rokote uusitaan vuosittain). Muut rokotteet ovat voimassa 3 vuotta, eikä niitä ollut tarve vahvistaa nyt ennen lähtöä.

Tarvitsetko apua lemmikin rokotusten ja tautisuojauksen kanssa? Suunnittelemme juuri teidän lemmikille ja matkakohteeseen sopivat lääkitykset!

Punkkien, kirppujen ym. häätö ja koiran omat lääkkeet

Minun koirani ei juurikaan ui eikä sen ympärillä juuri ole lapsia joiden kanssa punkkipannasta voisi olla haittaa, joten valitsin punkkeja, kirppuja ja hietasääskiä karkottavaksi valmisteeksi Seresto-pannan. Pannan etu on, että se karkottaa myös leishmanioosia tartuttavia hietasääskiä, mitä läheskään kaikki punkkilääkkeet eivät tee. Edellä mainittujen lisäksi Espanjassa koira tulee lääkitä ehkäisevästi sydänmatoa vastaan kerran kuukaudessa, ja tähän tarkoitukseen olemme käyttäneet suun kautta annettavaa Nexgard Spectraa. Molemmat lääkkeet saa ostettua Espanjasta ilman reseptiä apteekista. Suomessa Nexgard on reseptilääke, mutta Seresto-pannan saa ostettua myös Suomessa ilman reseptiä.

Matkapahoinvointiin koirani sai Postafenia, mikä toimi sillä hyvin. Lisäksi ostin ennen lähtöämme Suomesta riittävän määrän koiran jatkuvassa käytössä olevia lääkkeitä, ja kuljetin niiden reseptejä matkan aikana mukana. Uuden EU:n eläinlääkeasetuksen myötä Suomessa myönnetyllä eläinlääkereseptillä pitäisi saada lääkkeitä myös muiden EU-maiden apteekeista, mutta oman kokemukseni mukaan ainakaan espanjalaisissa apteekeissa ei ole läheskään yhtä kattavasti lemmikkien lääkkeitä tarjolla kuin Suomessa. Kannattaa siis hankkia riittävä määrä lemmikin tarvitsemia lääkkeitä Suomesta, jos tietää matkan kestävän pidemmän aikaa! Espanjassa ainakin osa lemmikkien reseptilääkkeistä on myös huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa, mikä on yllättänyt itseni monta kertaa.